Trainingen, netwerken, rapporten en meer :) - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van rhodezoa - WaarBenJij.nu Trainingen, netwerken, rapporten en meer :) - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van rhodezoa - WaarBenJij.nu

Trainingen, netwerken, rapporten en meer :)

Door: Rhodé

Blijf op de hoogte en volg

25 Juli 2013 | Oeganda, Kampala

Na een drukke periode en mijn start bij ZOA heb ik het gevoel dat de rust weer een beetje terug is gekeerd in mijn Ugandese leven ;-) De afgelopen maand ben ik 1 week naar Pader gegaan en verder 3 weken in Kampala gebleven. Dat was wel even lekker. En een goeie pauze, want de komende maand zal ik weer meer reizen! En daarna..........Nederland!!! Ik heb een veiligheidstraining in Nederland en allemaal afspraken op het hoofdkantoor van ZOA. Eigenlijk een vertraagde introductie ;-) Normaal gesproken beginnen de trainees in Nederland en gaan dan naar het buitenland. Maar ja, ik zat hier al, dus gaat het iets anders. Geen probleem, want nu kan ik weer even genieten van het Nederlandse leven en kan ik bij Els&Jabobs bruiloft zijn <3 Meant to be!!

In Pader heb ik samen met Leona en Liz 2 trainingen gegeven. De eerste was voor ZOA staf en was een soort opfriscursus over hoe je een rapport voor donoren moet schrijven. We hadden wat praktische oefeningen bedacht zodat ze het zich eigen konden maken. De tweede training ging over een specifiek onderdeel van programma ontwikkeling. Deze training was voor de ZOA staf die met onderwijs te maken heeft en de lokale partners, die bepaalde taken voor ons uitvoeren. Het was leuk om te merken hoe leergierig de mensen zijn en dankbaar dat wij vanuit Kampala tijd in hen investeren! Het viel mij op (valt mij vaak op) hoe veel de Ugandesen kunnen lachen met z’n allen!! Tijdens de training, maar ook bijvoorbeeld tijdens de lunch. Hele verhalen, en ook al is het in het engels, ik snap er vaak niets van, maar zij schieten opmerkingen over en weer en schudden van het lachen hahaha! Als toeschouwer ook heel vermakelijk!

Samen met de laatste groep mensen zijn we naar 2 scholen geweest waar 1 van de partners actief is. Eigenlijk gingen wij mee met de partner en ZOA staf om te zien hoe zij normaal gesproken een school monitoring visit doen. Twee vliegen in 1 klap, want zo konden we meteen zelf zien hoe het er aan toe ging op de scholen. Het waren 2 ‘nieuwe’ scholen, ZOA/partner is pas vanaf januari actief daar. Beide scholen hadden aan een schooltuin gewerkt, zodat er lunch kan komen voor de leerlingen. Maar de ene school stak duidelijk meer tijd in de lerarentuin dan in de schooltuin en was nog niet klaar om te zaaien. De andere school had al gezaaid, maar door de droogte was alles verdord... Zonde! Dat laatste is nu best wel een issue in Uganda: in het noord-oosten is er een hongersnood dreiging!! Je ziet hier vrachtwagens van World Food Programme (UN) rijden en onderweg naar het noord-oosten zag ik hoe zakken met eten uitgedeeld werden aan groepen mensen die netjes in rijen stonden te wachten. Het lijkt nog niet zo ernstig als ik om me heen kijk. Maar het schijnt dat mensen hun voorraad van vorig jaar verkocht hebben, omdat er in het begin van dit jaar veel regen was en mensen goede hoop hadden voor de komende oogst. Nu is er van die oogst niet altijd evenveel meer over. Oke, dat was even een zijweg...
Over het algemeen kan er nog zooooveel verbeterd worden in de scholen... Ergens wel deprimerend, maar ook een uitdaging om er zoveel mogelijk aan bij te dragen!

Ik ben nu bijvoorbeeld bij andere organisaties aan het informeren over wat zij doen aan het trainen van leraren. Een groot gedeelte van de leraren waarmee wij werken hebben wel een diploma, maar dat wil niet veel zeggen over de kwaliteit van hun lessen jammer genoeg. Trainingen zijn hard nodig, helemaal voor de leraren die niet eens een opleiding gehad hebben (parent teachers, die door gebrek aan ‘echte’ leraren zelf maar gaan lesgeven). Ik ben bij 2 organisaties langs geweest en ga iig nog naar 1 andere organisatie. Het is leuk om te horen van hen wat zij hier doen in Uganda, helemaal als blijkt dat we misschien wel samen kunnen werken op bepaalde gebieden!! Zo een beetje netwerken en kennis uitwisselen bevalt me wel ;) Ik ben deze maand ook bij een meeting van het LEARN platform geweest, Nederlandse organisaties in Uganda die zich bezig houden met het verbeteren van het kwaliteit van onderwijs. Voor hen heb ik vorig jaar mijn onderzoek hier gedaan. Het was dus leuk om nu zelf deel te nemen aan een vergadering met al die verschillende organisaties! Ik werd meteen gevraagd om even kort mijn onderzoek te presenteren, ouderbetrokkenheid in onderwijs pastte mooi bij het thema van de vergadering.

Aangezien we nu op de helft van het programma jaar zitten betekent dat rapporten schrijven!! Drie van de programma’s waar ik verantwoordelijk voor ben moesten hun (half)jaar rapport inleveren. Ook moet elk programma gebied zijn plannen inleveren voor volgend jaar. Een hoop werk voor de staf in het veld!! Een van de programma’s liep achter op schema met het implementeren van activiteiten (door allerlei omstandigheden) en was nog druk met afronden, terwijl ze die activiteiten in het rapport moesten betrekken. En de persoon die dat moest doen is ook verantwoordelijk voor het andere rapport (2 van de 3 dus). Daarbij moest hij ook nog eens deelnemen aan een training in diezelfde tijd en had hij dus te weinig tijd om te werken aan de rapporten. Stress alom! Ik ben verantwoordelijk voor het geven van feedback, maar daar heb ik tijd voor nodig. En er is tijd nodig voor die persoon om het te herzien. Voor elke stap staan allemaal mooie deadlines, maar als er dus iets uitloopt en rapporten samen vallen is het nogal hectisch om alles op tijd EN in goede staat bij de donor te krijgen! Deze periode eindigde eind juni en 1 juli begon de volgende periode. Daarvoor moeten nieuwe plannen gemaakt worden, maar dat kan pas als de rapporten zijn afgerond. Dit betekent dat we voor de nieuwe periode straks een maand achterlopen!! Welkom in de NGO/donor wereld! Pfieww...! Dit alles kan natuurlijk beter door strakker te plannen, maar ja, je (ik!) hebt niet alles zelf in de hand. Leerzame lessen voor een (lichtelijke) control freak hihi!

Tijdens onze afdeling (programma advies team) vergadering deze maand heb ik 2 nieuwe taken gekregen. ZOA wereldwijd is namelijk bezig met 2 overkoepelende thema’s: (a) Werken aan vrede en stabiliteit (peace and stability) in alle gebieden en programma’s waar we werken en (b) werken aan ‘accountability and quality management’ (in hoeverre gaat ZOA (Uganda) verantwoordelijk om met de macht die het heeft ten opzichte van de doelgroep, hoe dit gebeurd en draagt dit bij aan de kwaliteit van het werk). Allebei interessante thema’s om onderzoek naar te doen en om het proces op gang te brengen om dit onderdeel van ZOA Uganda te laten worden. Ik ben benieuwd hoe ver ik hiermee kom in dit jaar!

Dan nog een beetje een domper... Laatst ging ik wat drinken met vrienden. Ik had drinken besteld bij de bar en liep terug om het weg te brengen. Ik moest me tussen mensen door wringen en voelde hoe mijn tasje open klikte. Ik dacht doordat ik bleef haken en deed hem meteen weer dicht. Toen ik even later bij 1 vriendin kwam was zij half in paniek omdat haar portemonnee weg was! Ik nog vragen, oh heb je hem daar en daar laten liggen? Nee, het is echt net gebeurd! Oh nee!! Dus ik check voor de zekerheid mijn tas: neeee!! Ook mijn portemonnee weg! Dus in die 1 a 2 seconden dat ik voelde dat mijn tasje open ging en dat ik hem weer dicht deed is het iemand gelukt hem te stelen!! Ik moet zeggen dat ik dat wel een prestatie op zich vind haha! Maar dat neemt niet weg dat ik er flink van baalde... Gelukkig zaten er geen belangrijke pasjes in en niet te veel geld! En gelukkig hebben ze mijn telefoon niet mee gegrist die in hetzelfde vakje zat ;) Always look on the bright side...

Als jullie meer van het werk van ZOA willen weten of hen willen ondersteunen kan je naar hun website gaan.
www.zoa.nl

  • 25 Juli 2013 - 18:59

    Willemijn:

    He dat van je portemonnee wist ik nog niet... HAD JE JE ZELFGEMAAKTE BUIDEL-IENIE-MINI-TASTJE NIET OM??? :)
    xxx

  • 25 Juli 2013 - 19:50

    Rhodé:

    Hahaa nee...too bad ;)

  • 25 Juli 2013 - 22:40

    Els:

    Rhodeetje, lekker bezig!! Gelukkig bijna in NL!! Meant to be :) xxx

  • 25 Juli 2013 - 22:40

    Els:

    Rhodeetje, lekker bezig!! Gelukkig bijna in NL!! Meant to be :) xxx

  • 27 Juli 2013 - 23:50

    Klaske:

    Meeting hier meeting daar, klinkt reuze interessant maar kan me ook goed voorstellen dat het geduld verreist om te wachten op alle info/input die je nodig hebt voor de rapporten etc.
    Ik begin vast met aftellen..!!!! :) Jeej!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Actief sinds 30 April 2013
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 7669

Voorgaande reizen:

30 April 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: